Uit de SWOCC Selectie

Woord van de redactie

Inleiding op SWOCC Selectie 2 - 2018

In de tweede Selectie kwartaaluitgave van dit jaar presenteren we zeven samenvattingen van relevante wetenschappelijke studies. Ze bieden inspiratie voor een praktische toepassing in het marketing- en communicatievakgebied.

Merk en Communicatie
Veel bedrijven maken gebruik van verhalen om consumenten te overtuigen. ‘Goed verhaal: hoe merkverhalen zorgen voor een positieve attitude’ bespreekt op welke manier korte merkverhalen op productverpakkingen een positief effect hebben op consumentengedrag.
Een andere manier om je merk te communiceren is via gepersonaliseerde brand placement in digitale media – zoals een eBook. ‘Gepersonaliseerde brand placement in digitale media’ laat zien dat dit loont, zolang je je aan enkele voorwaarden houdt.

Merk en Mens
Ondanks de populariteit van gekochte ervaringen – zoals het bezoeken van films of festivals – blijft onduidelijk wat de ene ervaring superieur maakt aan de andere. ‘Zo beïnvloed je de beoordeling van een gekochte ervaring’ geeft tips over hoe je stuurt op positief consumentengedrag.
Online is het lastig om een product te ervaren. Hierdoor worden online aankopen bijvoorbeeld vaak geretourneerd. ‘Augmented Reality helpt consumenten bij het online shoppen’ bespreekt hoe AR kan bijdragen aan de online consumentenervaring.
Een andere manier om consumentengedrag te sturen is via reviews. Maar kijk uit met nep-reviews. ‘Consumenten herkennen manipulatie in een review’ legt uit hoe het manipuleren van reviews leidt tot minder sales.
Wat wel helpt om de sales te vergroten is om je consumenten te stimuleren jouw merk samen met hun partner te gebruiken. Positieve uitkomsten? Stimuleer koppels je merk samen te gebruiken’ laat zien hoe gedeeld merkgebruik leidt tot een sterkere relationele connectie met het merk.

Merkmanagement in IT
Er is veel keuze in een wereld van gadgets, aangeboden door tal van verschillende merken. Een prangende marketingvraag is dan ook: wat beïnvloedt de aankoopkeuzes van consumenten? ‘Een extensie van je merk in de IT-markt’ geeft antwoord op deze vraag.