Uit de SWOCC Selectie

Woord van de redactie

Inleiding op SWOCC Selectie 1 - 2018

De eerste SWOCC Selectie kwartaaluitgave van dit jaar! In deze uitgave presenteren we zes samenvattingen van relevante wetenschappelijke studies. Ze bieden inspiratie voor een praktische toepassing in het marketing- en communicatievakgebied. 

Merk en Communicatie
Enerzijds kan Corporate Social Responsibility(CSR) leiden tot positieve attitudes en een toenemende bereidheid van een consument om een hogere prijs te betalen voor een product. Anderzijds kan het zo zijn dat de consument de motieven van een bedrijf om CSR-activiteiten te ondernemen in twijfel trekt. Afbeeldingen vergroten de effectiviteit van CSR-boodschappen bespreekt hoe er het beste over CSR kan worden gecommuniceerd naar (sceptische) consumenten.

Merk en Mens
Times Square of een verlaten steeg? Het effect van locatie op reclame legt uit dat wanneer je als merk in een drukke omgeving reclame maakt, dit tot negatieve merkattitudes kan leiden. Bij het verspreiden van je boodschap is het dus van belang rekening te houden met de locatie. Niet alleen bij het adverteren van je merk is het belangrijk om rekening te houden met de locatie, ook wanneer het gaat om het openen van offline winkels is de locatie essentieel. Kan een offline winkel de online sales vergroten? bespreekt wat er gebeurt met de online en offline activiteiten wanneer je als merk lokaal een offline winkel opent.
Online privacy en wantrouwen in websites laat zien dat het als bedrijf verstandig is rekening te houden met het vertrouwen van de consument. Wanneer je de privacy van je consument schendt, schaadt dit het vertrouwen van de consument in jouw website.

Merkmanagement in B2B
Steeds vaker gebruiken B2B-inkopers naast interne bronnen – zoals de ervaring van verkopers – ook externe informatiebronnen – zoals online klantenreviews – bij het selecteren van de juiste leverancier. B2B-inkoopprocessen veranderen: Online reviews winnen invloed legt uit waar B2B-inkopers hun keuze op baseren en hoe B2B-verkopers deze keuze kunnen beïnvloeden.
Bedrijven gaan er vaak vanuit dat de tevredenheid over een B2B-relatie groter is wanneer er meer contactmomenten plaatsvinden. Een succesvolle B2B-samenwerking door de juiste communicatie spreekt deze aanname tegen, want de tevredenheid over een relatie neemt juist af bij meer contactmomenten.