Uit de SWOCC Selectie

SWOCC14 februari 2019

Waarom je consumenten moet stimuleren je merk samen te gebruiken in de relatie

SWOCC Selectie

merk

Vandaag is het Valentijnsdag, een mooi moment om stil te staan bij de bijzondere herinneringen die je deelt met je geliefde(n). Denk aan een mooie vakantie, maar ook aan een leuke avond uit of een alledaags ritueel als samen tanden poetsen. Zo kunnen bepaalde merken ook gekoppeld zijn aan herinneringen. Door samen een merk te gebruiken, wordt een merk onderdeel van wie ‘wij’ – als koppel – zijn in plaats van wie ‘ik’ ben. Maar wat zijn eigenlijk de gevolgen van dit gedeelde merkgebruik?

De tekst loopt door onder deze commercial voor Golden Grahams cereal.

Wanneer je als persoon een romantische relatie aangaat, wordt je partner onderdeel van het ‘zelfconcept’. Een huwelijk leidt daardoor tot de ontwikkeling van een relationele ‘wij-identiteit’.

Positieve uitkomsten? Stimuleer koppels je merk samen te gebruiken’ legt uit hoe en waarom het voordelig is consumenten te stimuleren je merk samen te gebruiken in de relatie.

Rationele connectie met het merk
Gedeeld merkgebruik leidt tot een sterke relationele connectie met het merk, waardoor dit merk als belangrijk wordt ervaren. Dit heeft vervolgens een positief effect op de merkattitudes, aankoopintentie, gevoelens tegenover het merk en het gevoel dat het merk onmisbaar is. Het effect van gedeeld merkgebruik is nog sterker bij ‘speciale’ merken – zoals een bijzonder restaurant – dan bij ‘alledaagse’ merken – zoals tandpasta. Daarnaast blijkt ook de tevredenheid met het huwelijk invloed te hebben; des te hoger de tevredenheid over de relatie, des te sterker het effect van gedeeld merkgebruik.

De praktische implicaties lees je hier.