Publicaties

3

Tracking

Drs. Mary Hoogerbrugge

Steeds vaker wensen adverteerders inzicht in de bijdrage van reclame-investeringen aan de resultaten van hun merken in de markt. In deze context wordt de term accountabilty gebruikt. Reclame-accountability houdt in dat aannemelijk en aantoonbaar wordt gemaakt wat de bijdrage van reclame is aan de (merk)ontwikkeling op marktniveau.

Een antwoord op de vraag naar reclame-accountability is het meten van de reclame-effectiviteit. Alleen als adverteerders weten hoe en in welke mate reclame de consument beïnvloedt, kunnen campagnes worden ontwikkeld die effectief zijn.

Reclame-accountability kan dus werkelijkheid worden als adverteerders begrijpen hoe reclame voor hun merk werkt. Uitgangspunt in deze publicatie is dat tracking-onderzoek inzicht kan verschaffen in de werking van reclame. De vraagstelling luidt dan ook: ‘Wat houdt tracking-onderzoek in, hoe ziet de ideale tracking-studie eruit, en in hoeverre en op welke wijze vindt tracking-onderzoek in Nederland plaats?’.