rood boekje

Geïntegreerd merkbeleid

Publicatiedatum: 27 | 07 | 2006
Delen:
Publicatie nummer:39
Publicatie auteur(s):Anna Giling

 

Om een sterk merk op te bouwen dat zich onderscheid van de concurrenten, dienen alle verschillende momenten waarop de consument met een merk in aanraking komt op elkaar te zijn afgestemd. Vandaag de dag is het geïntegreerde merkdenken van essentieel belang. Daarom geeft deze publicatie antwoord op de volgende vragen:

  1. Hoe kan de merkbelofte worden bepaald?
  2. Hoe is deze merkbelofte vervolgens te vertalen in regels, structuren, systemen en middelen?
  3. Hoe kunnen alle communicatiemiddelen en –uitingen op elkaar worden afgestemd, zodat er synergie ontstaat?
  4. Hoe zijn beloftes die extern worden gedaan, intern waar te maken?
  5. Hoe kan het proces continu geanalyseerd en gemanaged worden?

Theoretische onderbouwing
Op basis van een uitgebreide literatuurstudie en expertinterviews is het SWOCC model voor Integrated Branding opgesteld dat aangeeft welke basisstappen idealiter zouden moeten worden doorlopen om een geïntegreerd merkbeleid binnen een onderneming te voeren. Het model laat zien dat allereerst moet worden bepaald waar het merk voor staat. Door de ontwikkeling van een rijk associatienetwerk rondom het merk, kan een onderscheidende positie worden gecreëerd ten opzichte van concurrenten (stap 1). Nadat de merkbelofte is bepaald, is het vervolgens noodzaak deze belofte te vertalen in regels, structuren, systemen en middelen (stap 2). Pas wanneer intern alles op orde is, mag de merkbelofte extern onder de aandacht van de verschillende stakeholders worden gebracht (stap 3). Wat in de externe communicatie-uitingen wordt beloofd, moet vervolgens intern worden waargemaakt (stap 4). Het model laat tot slot zien dat het Integrated Branding proces continu moet worden geanalyseerd en gemanaged (stap 5).

Praktische implicaties:

  • Het is tegenwoordig niet meer voldoende om een onderscheidende merkbelofte te creëren en deze middels externe communicatie uit te dragen.
  • Alle verschillende momenten waarop de consument met een merk in aanraking komt, dienen op elkaar te zijn afgestemd om zodoende een sterk merk op te bouwen dat zich onderscheidt van de concurrenten.
  • Om de aandacht van de consumenten te trekken is het belangrijk om een totale experience rondom een merk te creëren, waarbij men tevens de consument van een bepaalde meerwaarde voorziet.

In deze publicatie presenteert SWOCC het Integrated Branding Wheel. Een toepasbaar model, waarmee je stapsgewijs wordt meegenomen naar een geïntegreerd merkbeleid. Wil je meer richtlijnen voor een geïntegreerd merkbeleid, bestel dan hieronder de publicatie. Nog geen begunstiger? Klik hier voor de mogelijkheden.

Als begunstiger kun je de publicatie bestellen. Log in om de publicatie te bestellen.