Voor het komende jaar hebben we meerdere workshops, events en het jaarlijkse symposium op de planning staan. Bekijk in onderstaande lijst welke evenementen voor jou (of jouw collega’s) relevant zijn en houd de website in de gaten, dan houden wij je op de hoogte van de manier waarop we de evenementen laten plaatsvinden.
2023
SWOCC presenteert: “Brand Activism” door Peeter Verlegh op donderdag 2 februari 2023
Tijdens dit SWOCC-evenement wordt onze nieuwste publicatie 87 ‘Brand Activism’ van Peeter Verlegh gepresenteerd. Merkactivisme wordt gedefinieerd als “het publiekelijk innemen van een standpunt over een sociaal of politiek onderwerp, door een merk of iemand die met het merk geassocieerd wordt”. Maar wat denkt de Nederlandse consument er eigenlijk over en welke onderwerpen zijn wel of niet geschikt? Moet elk merk een ‘Patagonia’ zijn? Naast Peeter delen Nathalie Lam (Philips, BvA), Jeffrey de la Fuente (BKB | Het campagnebureau) en Ine Stultjens (Koninklijke Auping) hun ervaringen en expertise over dit onderwerp.
SWOCC-event “Merken in Magere Tijden” op donderdag 20 april 2023
Tamara van der Peet (zelfstandig merk- & communicatiestrateeg) blikt terug op haar publicatie ‘Consumeren in magere tijden’ die zij alweer 20 jaar geleden voor SWOCC schreef. Wat is er anders aan de huidige economische situatie? En wat kunnen we (nog) met de praktische aanbevelingen van toen? Andre Koster (Frontier Marketeers) gaat in op merkcampagnes & laagconjunctuur. Wat doet economische malaise met onze merkcampagnes? Passen we die aan bij de economische omstandigheden? Zo ja, hoe doen we dat? Wat betekent het voor merkstrategie en inzet van creativiteit en media? André Koster laat de patronen zien uit alle ingezonden Effie-campagnes, gedurende economische voorspoed en malaise. Hiernaast deelt Ingeborg Ligteringen Head of Marketing Kruidvat & Trekpleister haar ervaringen en expertise over dit onderwerp.
SWOCC presenteert: “Influencing for the better” op donderdag 13 juli 2023
Tijdens deze boekpresentatie wordt de publicatie #Influencingforhealthyliving gepresenteerd. Alexander Schouten onderzoekt samen met zijn collega’s hoe influencers het meest effectief gezond gedrag kunnen bevorderen, welke de verschillende mogelijkheden er zijn bij het inzetten van influencers en hoe effectief het is.
Workshop “Byron Sharp op Scherp”- september 2023
Een onderdeel van het vernieuwde modellenboek is het merkgroei model van Byron Sharp. In deze sessie wordt het merkgroei model uitgelegd, en laten we zien hoe Validators het merkgroeimodel inzet in onderzoeken: Hoe werd het traditionele merkonderzoek uitgevoerd en waarom wordt het nu op de nieuwe manier gedaan? Tot slot nemen verschillende praktijksprekers een kritisch kijkje naar het model.
“Purpose Oriëntatie” door Esther Overmars – herfst 2023
Purpose gedreven marketing in behoorlijk populair geworden in het marketingveld. De publicatie “Purpose Oriëntatie” van Esther Overmars beantwoordt de vraag wat de determinanten en effecten zijn van purpose oriëntatie? Tijdens deze bijeenkomst wordt de publicatie gepresenteerd en zullen verschillende sprekers uit de praktijk hun visie op purpose gedreven marketing delen.
SWOCC Symposium – november 2023
Tijdens deze jaarlijkse wetenschapsupdate voor de communicatiepraktijk delen talentvolle en vooraanstaande wetenschappers hun inzichten uit recent onderzoek op het gebied van merken, marketing en communicatie.