Verslagen bijeenkomsten

verslag

WPO Tracking in perspectief

woensdag, 29 juni 2005

De Wetenschap-Praktijk Ontmoeting (WPO) ‘Tracking in perspectief’, die SWOCC 29 juni 2005 organiseerde, was een groot succes. Met 170 aanwezigen was deze bijeenkomst de best bezochte WPO ooit.


Nadat Edith Smit (SWOCC) de zaal welkom had geheten, beet Mary Hoogerbrugge (FHV BBDO) het spits af. Zij schreef 10 jaar geleden voor SWOCC een publicatie over tracking en vertelde nu over de belangrijkste ontwikkelingen aan de hand van SWOCC’s meest recente publicatie Tracking anno 2005: aanbod en ontwikkelingen.

Hierna kwamen de gebruikers van tracking aan het woord. Leen van Zwieten (Centraal Beheer Achmea) en Bert Blom (McDonald’s) vertelden elk op eigen wijze hoe tracking binnen hun organisatie wordt gebruikt. Hun verhalen waren vooral voor marktonderzoekers een zeer goede les over hoe adverteerders tegen tracking aankijken en welke rol de tracking resultaten hebben binnen de gehele onderzoeksportfolio.

Vervolgens gaf Wim van der Noort (Dienst Publiek en Communicatie/RVD) een zeer humoristische, maar vooral informatieve en inspirerende presentatie over het gebruik van tracking door de Dienst Publiek en Communicatie (RVD). Door jaren systematisch en gestandaardiseerd zo’n 120 overheidscampagnes te volgen, is een rijke database ontstaan die recentelijk is aangevuld met een media tool.

Tot slot hield John Faasse (Kobalt) de aanwezigen een kritische spiegel voor. Behalve voor “panel prostitutie”, waarschuwde hij ook voor onbestuurbare ‘cockpits’. Het tracking traject lijkt op het sturen in een achtbaan: “je stapt erin, maar wanneer je op en neer gaat, komt tamelijk onverwacht”. Tracking heeft vooral zin wanneer wordt geïnvesteerd in modelling van data in plaats van blindstaren op ‘face value’ verbanden.