Verslagen bijeenkomsten

verslag

Transparantie belangrijk thema binnen marketingcommunicatieonderzoek

SWOCC Symposium 2014

dinsdag, 9 september 2014

Op dinsdag 9 september vond alweer het vierde SWOCC Symposium plaats in De Rode Hoed in Amsterdam. Talentvolle én vooraanstaande wetenschappers presenteerden nieuwe inzichten op het gebied van merken en marketingcommunicatie aan het praktijkpubliek. Transparantie in de breedste zin van het woord vormde een belangrijk thema van de middag.

De presentaties lieten zien dat wetenschappers een brede definitie van de term marketingcommunicatie hanteren: niet alleen traditionele (print)advertising kwam aan bod, maar ook blogs, brand placements en communicatie via winkelwagens en verpakkingen. Ook werd er gebruik gemaakt van zeer diverse onderzoeksmethoden. Naast vragenlijsten wordt er steeds meer gebruik gemaakt van impliciete maten en ook econometrische modellen worden niet geschuwd. Duidelijk was echter dat transparantie en daarbij ook de bescherming van de consument belangrijke en relevante thema’s zijn voor diverse onderzoeksgebieden.

Joris Demmers van de Universiteit van Amsterdam presenteerde een onderzoek over de meest ‘traditionele’ invulling van transparantie. Hij bekeek in hoeverre het voor bedrijven gunstig is om proactief te communiceren over nadelige eigenschappen van bijvoorbeeld de samenstelling of het gebruik van je product. In tegenstelling tot wat veel organisaties denken, is het juist slimmer om zélf je tekortkomingen over te brengen dan om dit te laten doen door een consument (word-of-mouth) of helemaal niet. Vanuit heel andere hoek toonde Koert van Ittersum (Rijksuniversiteit Groningen) aan dat ook in de supermarktomgeving openheid naar consumenten toe – door middel van slimme handscanners – slim is. Wanneer shoppers tijdens het winkelen informatie krijgen over hun uitgaven, leidt dit tot betere verkoopcijfers. En tegelijkertijd helpt het mensen met een beperkt bestedingsbudget om verstandig inkopen te doen. Transparantie verenigt op deze manier commercieel voordeel met maatschappelijke waarde.

Maar ook de bescherming van bloglezers kwam aan bod. Sinds begin dit jaar eist de Reclamecode Social Media dat bloggers en adverteerders consumenten beschermen tegen onbewuste beïnvloeding. Sanne Reusch, de winnares van de SWOCC Scriptieprijs 2014, toonde met haar onderzoek aan dat marketeers niet bang hoeven te zijn om deze code na te leven: een waarschuwing zorgt alleen maar voor een betere merkherinnering en een betere merkherkenning.

De algemene conclusie van het drukbezochte symposium is dan ook dat transparantie verstandig is en voor je merk gunstig uit kan pakken.

SWOCC Symposium 2014SAM_1578

SAM_1564

 

Media