Promotieproject

SWOCC31 januari 2017

Gepersonaliseerde marketingcommunicatie

In een digitale wereld waar toegang tot informatie groot is en consumenten non-stop geconfronteerd worden met (reclame)boodschappen, is het voor marketeers nog belangrijker geworden om relevante boodschappen te leveren. Personalisatie wordt steeds vaker ingezet om dit doel te bereiken. Hiervoor gebruiken marketeers persoonsgegevens. Strategieën die inmiddels alom bekend zijn, zijn gebruik van bijvoorbeeld socio-demografische inzichten of kennis over online gedrag. Maar er zijn er veel meer en technologie en big data maken het mogelijk. Consumenten voelen zich er echter niet altijd prettig bij als commerciële organisaties hun gegevens gebruiken en meekijken met hun (online) mediagedrag. Een urgente en belangrijke vraag is daarom hoe de spanning tussen personalisatie en privacy invloed heeft op de relatie tussen commerciële organisaties en hun klanten.

Vanaf februari 2017 voert Joanna Strycharz voor SWOCC en de Amsterdam School of Communication Research (ASCoR) haar promotieonderzoek uit over dit onderwerp. Zij zal een overzicht schetsen van het gebruik van personalisatie in marketing in Nederland en de spanning verkennen die daarbij bestaat. Dit onderzoek is onderdeel van en wordt mede gefinancierd door het Personalized Communication Project, wat een gezamenlijk initiatief is van de afdeling Communicatiewetenschap van de Universiteit van Amsterdam en het Instituut voor Informatierecht. Het onderzoekstraject van Joanna zal meer inzicht brengen in de impact van personalisatie op de relatie met de consument.