Verslagen bijeenkomsten

verslag

Merkervaring centraal bij merkloyaliteit

Boekpresentatie Merkloyaliteit: van routine naar bewust gedrag

maandag, 28 januari 2013

Hoe ontstaat merkloyaliteit, hoe behoud je het en welke rol kan marketing hierbij spelen? Deze vragen stonden centraal bij de presentatie van de nieuwste SWOCC-publicatie Merkloyaliteit: van routine naar bewust gedrag.

Na het welkomstwoord van SWOCC-directeur Peeter Verlegh, startte Suzanne de Bakker haar presentatie met een filmpje over de geschiedenis van marketing. Het fragment liet zien dat de tijden van simpelweg zenden allang zijn verdwenen en er andere tactieken en inspanningen nodig zijn om de consument loyaal aan je merk te krijgen. Temeer omdat consumenten polygaam in hun merkgebruik blijken te zijn en de basis van merkloyaliteit onbewuste routine is. Hoe kun je dan bouwen aan bewuste merkloyaliteit? Suzanne gaf aan dat top-of-mind worden bij de consument van groot belang is: door op veel plekken aanwezig te zijn, maar vooral door met je marketingactiviteiten in te spelen op de behoeften en verlangens van je (lichte) kopers. Het creëren van merkervaringen is hiervoor een belangrijke en veelgebruikte techniek.

Alec Bergsma, algemeen directeur van MediaPartners Group, haakte hier op in door de mogelijkheden en kracht van contentmarketing te bespreken. Hij gaf aan dat een goede contentmarketingstrategie dan wel een langere adem vraagt in vergelijking tot bijvoorbeeld ‘gewoon’ adverteren, maar aan een vertrouwensrelatie met de consument werkt. En juist deze vertrouwensrelatie blijkt heel belangrijk wanneer het gaat om het verkrijgen van merkloyaliteit.

Tot slot deelde Thomas Luberti vanuit zijn functie als brandmanager bij Chocomel hoe zij aan merkloyaliteit bouwen. Ook Thomas liet, aan de hand van een aantal cases, zien dat de focus bij Chocomel op merkbeleving ligt. Hij betoogde dat activatiestrategieën en evenementen veel meer aan loyaliteit bouwen dan alleen het zenden van je merk via advertenties.

Suzanne de Bakker: Merkloyaliteit from SWOCC

 

Media