Verslagen bijeenkomsten

verslag

Een kleurrijke middag!

Boekpresentatie Merkdesign

maandag, 17 november 2008

Design is alomtegenwoordig én van iedereen. Zo opende Renée Peeters op 17 november 2008 de boekpresentatie over merkdesign. Vorige week stond Renée nog op het podium van Studio K om de prijs voor ‘grootste marketingtalent van het jaar’ in ontvangst te nemen. Gisteren presenteerde ze haar publicatie Merkdesign: een ruwe diamant in merkenland aan onze begunstigers.


SWOCC directeur Marjolein Moorman opende de middag en vertelde dat dit de eerste SWOCC publicatie is die over design gaat, maar dat er meer zullen volgen. En niet onbelangrijk om te vermelden: het is de eerste SWOCC publicatie die in full color verschijnt! Voor een designpublicatie natuurlijk een must.

Auteur Renée Peeters nam daarna de bezoekers aan de hand en leidde iedereen door haar onderzoek volgens de vier bouwstenen van design. De bouwstenen die een designer tot zijn beschikking heeft bij het ontwerpproces zijn: kleur, typografie, symbool en beeld. Renée liet aansprekende voorbeelden zien voor deze bouwstenen afkomstig uit de casestudies: van het SWOCC-rood, het handgeschreven lettertype van AH Biologisch (om het idee te geven dat de boer zelf nog snel het etiket schrijft), het logo van Rabobank als mens onder de banken tot aan de Amsterdammer die je recht aankijkt op de foto in brochures van de gemeente. Al met al mag worden geconcludeerd dat de invloed van design zeer veelzijdig is. Renée eindigde haar verhaal met een vijftal aanbevelingen hoe het potentieel van design als merkinstrument volledig kan worden benut.

Gert Kootstra (Census Designmanagement) gaf vervolgens een praktijkreflectie vanuit zijn ervaring als managing consultant, onderzoeker/auteur en program director/kerndocent bij de Master of Design Management. Allereerst prees Gert het belang van deze SWOCC publicatie. Hij merkte op dat aan kennis nog steeds een nijpend gebrek is in de designwereld, waar vooral de macht van de intuïtie speelt. Gert stelt vast dat er sprake is van een vicieuze cirkel op dit gebied: vaak ontbreken concrete designdoelen in briefings. Door het ontbreken van deze doelstellingen en criteria blijft ook het vaststellen van ontwerpresultaten achterwege; en blijft de toegevoegde waarde een vraagteken. Hij vindt daarom – na twintig jaar onderzoek naar de werking van reclame – dat het nu tijd is om de werking van design in kaart te brengen.

De middag werd afgesloten met een paneldebat onder leiding van Marjolein Moorman. Naast de sprekers namen ook Edo van Dijk (Eden Design & Communication), Majorie Dijkstal (Keja Donia), René Repko (HEMA) en Antoine Achten (TNT Post) plaats aan de debattafel. Al snel werd duidelijk dat design aan de basis van een merk zou moeten staan en rechtstreeks voort zou moeten vloeien uit de merkpositionering. Samenwerking tussen de verschillende partijen moet worden gestimuleerd om een geïntegreerde merkbenadering na te kunnen streven.

Renée Peeters: Merkdesign from SWOCC

 

Media