Lopend onderzoek

SWOCC13 juni 2018

Consumenten en geautomatiseerde een-op-een communicatie

Communicatie

Er vindt een revolutie plaats in de manier waarop merken kunnen communiceren met consumenten. De samenleving digitaliseert steeds sneller. Ontwikkelingen op het gebied van geautomatiseerde marketingactiviteiten, kunstmatige intelligentie, stemherkenning en machine learning volgen elkaar razendsnel op. Ook beschikken organisaties in toenemende mate over data van de customer journey van hun consumenten.  Lees verder

SWOCC7 juni 2018

Hoe medewerkers merken maken

merken

Merkmanagers hebben vrij veel inzicht in de manieren waarop communicatie bijdraagt aan merken en reputaties. Daarbij ligt de nadruk meestal op hetgeen organisaties zeggen, en is er doorgaans weinig aandacht voor hetgeen organisaties doen om hun merk te versterken. Toch is het gedrag van medewerkers misschien wel het belangrijkste wapen in het bouwen van een sterk merk. Voor consumenten vormt het daadwerkelijke gedrag van medewerkers een sterker bewijs van de waarde van het merk, dan de beloften die een merk doet in de media. Lees verder

SWOCC29 november 2017

Merkregie en bureaukeuze

Merkregie

Hoe manage je tegenwoordig nog je merk? De huidige manier van werken (klant centraal, agile) zorgt er bij veel organisaties voor dat de interne aansturing van het merk minder centraal plaatsvindt. Steeds meer verschillende afdelingen, teams en rollen komen in aanmerking met de klant. Hiernaast wordt er met meer verschillende bureaus samengewerkt. Verschillende externe partijen zijn betrokken bij de merkcommunicatie. Lees verder

SWOCC29 augustus 2017

Het merk als mens

M&M_2

Vandaag de dag wordt technologische transformatie gezien als een voorwaarde voor het succes van merkenDat is niet voor niets. Door verschillende digitale technologieën te integreren, zoals social, mobile, artificial intelligence en cloud, kunnen organisatieprocessen efficiënter ingericht worden, consumenten sneller bediend worden, en diepgaande klantinzichten gegenereerd worden. Daarmee is het mogelijk om producten en diensten te ontwikkelen die naadloos aansluiten op de behoeften van consumenten. Lees verder

SWOCC20 juli 2017

Wat verwacht de consument van corporate brands op social media?

Corporate Brand_1

SWOCC-publicatie 73: ‘Corporate Branding en Consumenten’, heeft aangetoond dat corporate branding voor zowel product- als merkuitkomsten relevant is, maar ook zeker belangrijk is voor de relatie tussen organisatie en consument. Echter, verschillende vragen blijven nog onbeantwoord: Hoe gaan consumenten om met corporate brands op social media? Welke corporate branding strategieën kunnen worden ingezet op social media? Lees verder

SWOCC26 juni 2017

Wat is een social influencer en hoe zet je ze in?

Influencer Marketing

De afgelopen jaren hebben ‘social influencers’ niet alleen de aandacht getrokken van het publiek, maar vooral ook van bedrijven. Het succes van influencers blijkt onder meer uit het overweldigend aantal volgers, likes, views, retweets, etc. Influencers kunnen tegenwoordig dan ook goed hun brood verdienen met online activiteiten, sommige influencers hebben zelfs een celebrity status verkregen. Lees verder

SWOCC20 oktober 2016

Brand metrics

Vrijwel alles kan worden gemeten, en er wordt dan ook flink wat afgemeten in marketingland – dikwijls in real time. Als gevolg daarvan circuleren er in de praktijk steeds meer metrics. Marketeers kunnen kiezen uit enorm veel manieren om de gezondheid, prestaties en ontwikkeling van hun merken te meten. Lees verder

SWOCC25 augustus 2016

Corporate branding en consumenten

Corporate branding is gericht op het ontwikkelen van het organisatiemerk bij diverse stakeholders, waaronder consumenten. De relevantie van corporate branding is de laatste jaren sterk toegenomen en de verwachting is dat deze relevantie de komende jaren verder zal toenemen naarmate de samenleving transparanter wordt en de publieke opinie kritischer naar het gedrag van ondernemingen kijkt. In het huidige medialandschap – waar social media een integraal onderdeel van zijn geworden – kan corporate branding steeds minder een top-downstrategie zijn. Dit onderzoek bestudeert corporate branding vanuit deze tijdgeest, waarin consumenten en organisaties continu met elkaar in interactie zijn. Lees verder

SWOCC25 augustus 2015

Creativity and Culture

Creativiteit speelt een belangrijke rol in marketingcommunicatie en wordt vaak gezien als de sleutel tot succesvolle campagnes. Maar hoe komt creativiteit tot stand? En hoe geef je sturing aan het creatieve proces, terwijl technologische ontwikkelingen en veranderingen in de klantbehoeften zorgen voor continue uitdagingen? Lees verder