nieuws item

Prof. dr. Martin Kornberger nieuwe SWOCC fellow

Publicatiedatum: 20 | 03 | 2014
Delen:

Martin Kornberger is de derde Giep Franzen/SWOCC fellow. Hij is benoemd tot fellow omdat hij op een originele en diepgaande manier nadenkt over de rol van het merk in organisaties, en in de maatschappij als geheel.

Bovendien slaat Kornberger in zijn werk nadrukkelijk een brug tussen wetenschap en praktijk. Het meest tastbare bewijs hiervan is te vinden in zijn boek Brand Society. In dit boek presenteert hij een heldere visie op branding: het merk is hierbij niet alleen een instrument in de marketingtoolbox, maar ook een leidend en verbindend principe in de organisatie en onderdeel van de cultuur en het dagelijks leven van consumenten. Zijn werk verbindt literatuur uit filosofie, economie, sociologie en bedrijfskunde, maar beschrijft ook uitgebreide business cases en interviews met brand- en marketingmanagers.

Organization Branding Day
Kornberger zal de keynote speaker zijn op de SWOCC Organization Branding Day op 19 mei 2014. Tijdens deze dag presenteert SWOCC kennis en visies over organisatiemerken. Aanleiding voor deze dag is de uitgebreide studie die SWOCC-oprichter Giep Franzen de afgelopen jaren naar dit onderwerp heeft verricht. Franzen breekt hiermee een lans voor de branding van organisaties. Organisatiemerken (corporate brands) vragen namelijk om een eigen theorie, visie en wijze van management: ze zijn complexer dan traditionele product- of dienstmerken en vereisen dat corporate communicatie afdelingen en marketingafdelingen samenwerken. Het organisatiemerk moet richtinggevend zijn voor zowel interne als externe communicatie. Het werk van Kornberger biedt een goed platform voor een kruisbestuiving tussen deze (tot op heden losstaande) disciplines van een organisatie.

Over Martin Kornberger
Martin Kornberger heeft een PhD in Filosofie van de Universiteit van Wenen. Hij werkte tien jaar aan de University of Technology in Sydney als Associate Professor for design and management en als Research Director van het Creative Industry Innovation Centre van de Australische regering. Momenteel is hij hoogleraar Strategie en Organisatie aan de Copenhagen Business School, en gasthoogleraar Marketing aan de Stockholm University en de Vienna University of Economics and Business. Voor zijn academische carrière was Kornberger medeoprichter van branding agency PLAY in Sydney, met klanten als PricewaterhouseCoopers, Adobe, GlaxoSmithKline, Kellogg’s, Subaru, Jaguar en The Sydney Opera House. Meer informatie over Kornberger is te vinden op www.martinkornberger.com.

Eerdere SWOCC fellows waren prof. dr. Patrick de Pelsmacker (Universiteit van Antwerpen) en prof. dr. Michael Belch (San Diego State University).

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.