persoon

Iris van Ooijen

Iris van OoijenDr. Iris van Ooijen is werkzaam als Assistant Professor bij de Radboud Universiteit (bij Communicatiewetenschap/het Behavioral Science Institute). Ze is gespecialiseerd in (consumenten) gedrag in digitale omgevingen en onderzoekt hoe (het design van) digitale omgevingen de cognities, emoties en gedragingen van gebruikers beïnvloedt.

Meer specifiek zijn haar interesses gericht op de gedragseffecten van “intrusive technologies“. Intrusive technologies zijn technologieën die op een of meer manieren de persoonlijke sfeer binnendringen.

Van 2013 tot 2016 schreef zij bij SWOCC haar promotieonderzoek over Packaging design as a communicator of product attributes.

Gedragsdata gebruiken om gepersonaliseerde advertenties aan te bieden, kan leiden tot wantrouwen en gevoelens van kwetsbaarheid. Hebben personalisatie disclosures een positieve invloed op de effectiviteit van advertenties of juist een averechts effect? Iris van Ooijen is één van de sprekers tijdens het SWOCC Symposium en gaat hierover vertellen. Maak alvast kennis met Iris… 

Welk onderzoek ga je presenteren tijdens het SWOCC symposium? 
Tijdens het SWOCC Symposium presenteer ik de uitkomsten van drie experimenten die het effect van personalisatie disclosures (oftewel een personalisatie waarschuwing) op de effectiviteit van advertenties aantonen. Wanneer consumenten erachter komen dat platformen hun gedragsdata gebruiken om gepersonaliseerde advertenties aan te bieden, kan dit leiden tot wantrouwen en gevoelens van kwetsbaarheid.  

Kan je alvast een tipje van de sluier oplichten over je onderzoek? Is er een verrassende onderzoeksuitkomst? 
Disclosures representeren transparantie en scheppen daardoor vaak een gevoel van vertrouwen bij consumenten, wat een positieve invloed kan hebben op de effectiviteit van advertenties. Maar disclosures kunnen zeker niet altijd gebruikt worden als “quick fix” en hebben soms zelfs een averechts effect. Mijn onderzoek toont aan dat personalisatie disclosures soms zelfs een tegengesteld effect kunnen hebben. 

Los van jouw onderzoek, welke trends zie je op dit moment die een grote impact (gaan) hebben op marketing in de toekomst?
De data van consumenten speelt een steeds grotere rol in de economie, en we zien dat consumenten steeds minder controle hebben over welke data wordt verzameld en waar deze data voor wordt gebruikt. Er komt aan de andere kant steeds meer bewustwording bij consumenten over dataverzamelingspraktijken door bedrijven. Het is interessant om te volgen hoe dit spanningsveld zich in de toekomst gaat ontwikkelen. 

Meld je hier aan voor het SWOCC Symposium!

Neem contact op met Iris van Ooijen

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.