Over SWOCC

Het communicatievakgebied ontwikkelt zich continu, en ook uit de wetenschap komen voortdurend nieuwe inzichten over de werking van merken en communicatie. Deze kennis is voor iedere praktijkbeoefenaar onmisbaar. Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC) maakt deze kennis toegankelijk en toepasbaar.

Met praktijkrelevantie als uitgangspunt, verzamelt en ontwikkelt SWOCC wetenschappelijke kennis over de werking van merken en communicatie. Zo stellen wij marketing- en communicatieprofessionals in staat nieuwe kennis in ons vakgebied bij te houden én toe te passen.

Begunstigers
De activiteiten van SWOCC worden financieel mogelijk gemaakt door donaties van commerciële en non-profit organisaties. Deze begunstigers zijn organisaties die zich bewust zijn van het belang van kennisontwikkeling in ons vak. Begunstigers betalen jaarlijks een bijdrage en steunen hiermee de ontwikkeling en verspreiding van wetenschappelijk gefundeerde kennis over merken en communicatie.

Giep Franzen
SWOCC is in 1995 opgericht op initiatief van Giep Franzen. Na veertig jaar in de reclame (o.a. als directeur en oprichter van FHV/BBDO), werd Franzen in 1990 bijzonder hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam. Zijn honger naar kennis en fundamenteel begrip van reclamewerking was de motor achter de oprichting van SWOCC. Na zijn vertrek als hoogleraar is Giep als beschermheer verbonden gebleven aan de stichting.

SWOCC is gelieerd aan de afdeling Communicatiewetenschap van de Universiteit van Amsterdam.