nieuws item

Sanne Reusch wint SWOCC Scriptieprijs 2014

Publicatiedatum: 25 | 06 | 2014
Delen:

Sanne ReuschSanne Reusch (25) is verkozen tot winnares van de SWOCC Scriptieprijs, de wedstrijd voor de beste universitaire masterscriptie over merken en communicatie. De UvA-studente deed onderzoek naar gesponsorde reclame op blogs. Het levert haar 1.000 euro prijzengeld op. Daarnaast mag zij haar onderzoek 9 september presenteren op het SWOCC Symposium.

 

 

 

De scriptie van Reusch onderzoekt in hoeverre een waarschuwing voor gesponsorde blogs van invloed is op de herkenning van het merk en de mening over het merk en de blog. Sinds 1 januari 2014 is door de Stichting Reclame Code vastgelegd dat adverteerders transparant moeten zijn over het gebruik van verborgen beïnvloedingspogingen op sociale media. Het onderzoek van Reusch is daardoor zeer relevant.

Naast de relevantie van de scriptie, was de jury erg te spreken over de opzet en uitvoering van het onderzoek. “Zowel expliciete als impliciete beïnvloeding werden onderzocht en daarbij is het verhaal ook nog eens heel helder en wetenschappelijk verantwoord opgeschreven”, aldus juryvoorzitter professor Peter Neijens. De resultaten zijn daarnaast ook nog eens direct te gebruiken in de praktijk, waardoor de scriptie perfect aansluit bij de missie van SWOCC. Zo is een belangrijke conclusie uit de studie dat marketeers niet bang hoeven te zijn voor de gevolgen van waarschuwingen: deze zorgen juist voor een betere merkherkenning en beïnvloeden de mening over het merk niet.

Naast Peter Neijens bestond de jury dit jaar opnieuw uit vier experts op het gebied van merken en communicatie, afkomstig uit wetenschap en praktijk: Christian Burgers (VU), Guda van Noort (UvA), Marieke van den Berg (Roorda Reclamebureau) en Tijs Timmerman (Heineken). Burgers en Van den Berg zijn dit jaar nieuwe namen in de jury. De jury beoordeelde afzonderlijk de ingezonden scripties, dit jaar afkomstig van studenten van de Universiteit van Twente, Universiteit van Amsterdam en Radboud Universiteit Nijmegen.

Het is de vierde keer op rij dat SWOCC (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie) de wedstrijd organiseert. De winnende scriptie wordt gepresenteerd op het SWOCC Symposium, dat plaatsvindt op 9 september 2014. Sanne Reusch zal daar één van de negen sprekers zijn.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.