Blog uit de wetenschap

Slechte (merk)reputatie? Stuur de CEO weg!

Blog Klaas Fleischmann

Afbeelding blog Klaas

Midden in het schandaal met de gemanipuleerde emissiewaardensoftware bij dieselauto’s past natuurlijk een verhaal over betrouwbaarheid van merken. Want wie herkent het dilemma niet: bij het schrijven van pr- of advertentieteksten producten mooier voorspiegelen dan ze zijn, of er echt eerlijk over zijn? In je campagnes dicht tegen de boodschap van de hoge kwaliteitsmerken aan schurken, en claimen dat jouw merk even goed is, uit angst om de consument aan de concurrentie te verliezen. Lees verder

Pas op! Het effect van waarschuwingen op de evaluatie van gezondheidsinformatie

Blog Corine Meppelink

Afbeelding blog Corine

Typ een kwaaltje in Google en je krijgt een lange lijst met zoekresultaten. Hoewel de kans groot is dat je een antwoord op je vraag zult vinden, is er één ding dat zeker is: zin en onzin staat online kris kras door elkaar. Een mooi vormgegeven website kan zomaar onbetrouwbaar zijn. Immers, in tegenstelling tot informatiefolders of andere traditionele bronnen van gezondheidsinformatie, wordt de inhoud van een website niet door een medische autoriteit gecontroleerd. Met veel onjuiste informatie tot gevolg. De grote vraag hier is dan ook: hoe zorg je ervoor dat consumenten de juiste websites selecteren uit die lange resultatenlijst? Lees verder

Wat merken kunnen leren van strippers

Blog Joost Verhoeven

Afbeelding blog Joost

Trotse en betrokken medewerkers zijn de beste merkambassadeurs. In woord en daad dragen zij organisatiewaarden uit: Dat weet iedere merkexpert. Mensen willen anderen waarschijnlijk maar wat graag vertellen over hun werk wanneer zij eigenaar zijn van een biologische lunchroom, of wanneer zij werken als activist bij een NGO. Echter, dat is niet voor alle beroepen even evident. Welke rol speelt het organisatiemerk voor medewerkers in gestigmatiseerde beroepen zoals vuilnisman, slachter, schoonmaker of sekswerkers? Lees verder

Creative media advertising: Persuasief krachtig en stimuleert word-of-mouth

Blog Fabiënne Rauwers

BFR

Creatieve media advertising (CMA) wordt steeds vaker gezien als ‘dé nieuwe reclametool’ om de aandacht van consumenten te trekken door gebruik te maken van onverwachte reclamelocaties (bijvoorbeeld een waterfontein). Critici opperen echter dat het effect van CMA-uitingen alleen lokaal merkbaar zal zijn (bijvoorbeeld alleen in de omgeving van de waterfontein). Maar is dit wel zo? Lenen CMA-reclames zich niet bij uitstek voor het aanwakkeren van word-of-mouth waardoor júist een groot publiek kan worden bediend?

Lees verder

Herkomst van producten doet ertoe voor consumenten

Blog Jos Hornikx

Afbeelding blog Jos

Op onbewerkte producten als andijvie na hebben veel goederen een herkomst die meerdere landen betreft. Zo kan een computer ontworpen zijn in Amerika, onderdelen uit Brazilië en India hebben en in elkaar zijn gezet in Taiwan. We weten al lang dat consumenten gevoelig zijn voor de herkomst van producten, maar hoe zit het met onderliggende facetten als ontwerp en assemblage? Een onderzoek laat zien dat het benadrukken van deze facetten afhangt van hoe consumenten tegen een land aankijken. Lees verder

Voedselverspilling verminderen door de promotie van imperfecte voedselproducten?

Blog Ilona de Hooge

Afbeelding blog Ilona

Voedselverspilling is een groot probleem. Waar dagelijks bijna een derde tot de helft van al het geproduceerd voedsel in westerse landen weggegooid wordt, sterven in ontwikkelingslanden mensen door onder andere hongersnood. Het lijkt dan ook onethisch om voedsel te verspillen. Toch gooien Nederlanders ongeveer 130 kg voedsel per persoon per jaar weg. Meerdere bronnen suggereren dat een belangrijke oorzaak imperfecte producten zouden zijn: consumenten zouden producten die niet perfect zijn (bijvoorbeeld op basis van kleur, vorm, houdbaarheidsdatum, of beschadigde verpakking) niet willen kopen of consumeren. Lees verder

Menselijk merk of een mensenmerk?

Blog Lotte Willemsen

Afbeelding blog Lotte

Organisaties willen op mensen lijken. Ze zijn aanwezig op sociale media waarbij ze praten zoals echte mensen dat doen. Ze positioneren hun merken aan de hand van menselijke karaktereigenschappen. Als warme, vriendelijke persoonlijkheden (Hema) of juist als persoonlijkheden die staan voor competentie en professionaliteit (Apple). Of ze geven menselijke features aan hun producten of diensten, zoals een menselijke naam (slimme thermostaat Toon van Eneco), een gezicht (bijv. grille van Mini Cooper) of een menselijke stem (Apple’s Siri). Lees verder

‘Samen’ voor de buis slecht voor reclameverwerking?

Blog Claire Segijn

afbeelding-blog-claire

Kerst en oud & nieuw zijn net voorbij. Een tijd waarin je met de familie bij elkaar komt en ook tijd hebt om samen televisie te kijken. Bijvoorbeeld om met z’n allen op de bank naar de kerstspecial van ‘All You Need is Love’ te kijken. Soms lukt het echter niet, vanwege afstanden of weersomstandigheden, om fysiek samen te kijken. In dat geval kan men via media communiceren over het televisieprogramma terwijl ieder thuis kijkt. Maar heeft samen televisiekijken ook invloed op de verwerking van reclames? En is er een verschil tussen het fysiek samen kijken versus op een afstand samen kijken terwijl men er digitaal over praat? Lees verder