Uit de SWOCC Selectie

Woord van de redactie

In deze eerste Selectie van 2017 zijn vijf artikelen uit wetenschappelijke tijdschriften op het gebied van merken en marketingcommunicatie samengevat. Ze geven inspiratie, enerzijds over hoe je consumenten gelukkig maakt en anderzijds over het werk als marketeer.

De gelukkige consument
We kopen onszelf graag gelukkig. Velen denken dat geluk voortkomt uit ervaringen, de beleving, en niet zozeer uit materieel bezit. Toch laat het eerste artikel zien dat als consumenten een fysiek aandenken hebben aan een ervaring, zij een stuk gelukkiger zijn op de lange termijn. Als consumenten ervoor kiezen om zichzelf te verwennen met een nieuwe aankoop, zijn A-merken van groot belang, ook in tijden van recessie. Hoe premium merken tijdens een recessie kunnen groeien laat zien dat consumenten zichzelf nog liever verwennen met iets kleins uit een goedkopere productcategorie, dan te kiezen voor een B-merk uit een duurdere productcategorie. Ook blijkt dat we graag iets kopen van salespersonen die empathisch zijn. Empathie in b2b-communicatie bespreekt dat empathie een multidimensionaal construct is en hoe dit samenhangt met hoe consumenten de relatie met het merk ervaren.

De gelukkige marketeer
Ben jij degene die budgetten voor reclame moet verdedigen? Dan is Financiële gezondheid door meer reclamebudget een must read. Dit artikel geeft heldere argumenten voor het belang van hogere reclamebudgetten voor de financiële gezondheid van de organisatie. En werk je aan een merkstrategie voor de introductie van een nieuw innovatief product? Het laatste artikel legt uit dat de introductie van een nieuw hightechproduct onder een bestaande merknaam een betere optie is dan kiezen voor een nieuwe merknaam die innovatie ademt en appelleert aan de behoeften van consumenten voor het nieuwste van het nieuwste.