Uit de SWOCC Selectie

Het effect van ervaringen op geluksgevoel

selectie

Om een gelukkigere consument te worden, zijn ervaringen bepalender dan materiële zaken. Dat is in ieder geval wat vele onderzoeken hebben aangetoond. Dit positieve effect op het geluksgevoel is echter alleen aangetoond op de korte termijn. In dit onderzoek wordt aan de hand van twee experimenten bewezen dat het verkregen geluksgevoel door ervaringen zowel op korte als lange termijn werkt.

Op basis van de resultaten van het eerste experiment wordt duidelijk dat op de korte termijn een ervaring inderdaad een positief effect heeft op het geluksgevoel, meer dan een materiële aankoop of de ervaring met een materieel element. Op de lange termijn is er echter geen duidelijk verschil tussen het effect van de verschillende condities op het geluksgevoel van de consument.

Met het tweede experiment is er vervolgens aangetoond dat wanneer consumenten deelnemen aan een ervaring met een materieel of tastbaar component, ze zich daarna op de lange termijn het gelukkigst voelen en dat hun geluksgevoel ook gegroeid is. Een dergelijk resultaat wordt niet gevonden voor het geluksgevoel op de korte termijn.

Dit betekent dat voor de consument een ervaring zonder tastbaar element, zoals een concertbezoek, slechts een tijdelijk positief effect heeft op het geluksgevoel en dat daarentegen de ervaring met een tastbaar element het geluksgevoel langdurig positief kan beïnvloeden. Dit houdt in dat als er tijdens het concert door de consument ook een souvenir wordt aangeschaft (bijv. een CD of t-shirt van het concert), deze ervaring op de lange termijn een groter effect zou kunnen hebben op het geluksgevoel. Materiële elementen zorgen dus voor een meer diepgaande consumentenervaring.

Praktische implicaties

  • Houd rekening met het geluksgevoel van consumenten want de zoektocht naar geluk bepaalt grotendeels hun keuzes.
  • Op de korte termijn geven ervaringen het geluksgevoel van de consument een zetje, maar een ervaring heeft op de lange termijn geen groter positief effect op het geluksgevoel dan een materieel object.
  • Door tastbare elementen mee te nemen van een ervaring, zoals een souvenir of aandenken aan de reis, kan het geluksgevoel van de consument voor de langere termijn versterkt worden. Kansen dus op marketinggebied om de juiste elementen op de juiste plekken aan te bieden.

Deze samenvatting is onderdeel van SWOCC Selectie 1 (2017). Deze kunt u hier downloaden.

Volledige literatuurverwijzing: Sääksjärvi, M., Hellén, K., & Desmet, P. (2015). The effects of the experience recommendation on short- and long-term happiness. Marketing Letters, 27, 675-686. U vindt dit artikel hier (betaald).