rood boekje

Creative Media Advertising

Publicatiedatum: 22 | 11 | 2016
Delen:
Publicatie nummer:72

 

Naast advertenties via bestaande media als radio en televisie zetten bedrijven ook steeds vaker alternatieve reclamestrategieën in om hun doel te bereiken. Creatieve Media Advertising (CMA) is hier een voorbeeld van, die door de unieke werking een waardevolle bijdrage kan leveren aan reclamecampagnes. Maar wat is de juiste manier? De publicatie geeft antwoord op de volgende vragen:

  1. Wat is Creative Media Advertising (CMA)?
  2. Welke onderliggende processen maken CMA uniek?
  3. Hoe effectief is CMA? En onder welke omstandigheden is CMA vooral effectief?
  4. Hoe veelvoorkomend is CMA in de praktijk?
  5. Hoe wordt CMA ingezet?

Theoretische onderbouwing
Bij Creative Media Advertising (CMA) wordt een object, dat eerder niet als medium werd ingezet, als medium gebruikt om de boodschap over te brengen. Er wordt dus gebruik gemaakt van een onconventioneel medium. Essentieel bij CMA is dat er overlap ofwel congruentie is tussen het gebruikte onconventionele medium en de boodschap, waardoor het medium de boodschap ook impliciet communiceert. Het goed gebruik van een onconventioneel medium roept minder weerstand op dan gewone reclame, trekt de aandacht, versterkt de merkassociaties, geeft de consument het gevoel dat de adverteerder zich creatief inzet en om de consument geeft, en wekt een positief gevoel op waardoor het gedrag en attitude positief beïnvloedt.

Praktische implicaties

  • Houd vanaf het begin van het ontwikkelproces van een reclamecampagne rekening met de mogelijkheid om CMA in te zetten naast bestaande media.
  • Kies het onconventionele medium met zorg – houd goed voor ogen wat de hoofdboodschap van de campagne is bij deze keuze.
  • Zorg ervoor dat het medium ook daadwerkelijk de consument verwondert – kom met iets verrassends, de verassing bepaalt mede het effect.
  • De consument moet de CMA-uiting kunnen doorgronden, vooral dan zal het effectief zijn. Zorg er dus voor dat de consument de mogelijkheid krijgt rustig de CMA-uiting tot zich te nemen en houd daar rekening mee bij het uitzoeken van een locatie.
  • Een verklarende slogan op het onconventionele medium kan de consument helpen de CMA-uiting te begrijpen.

De publicatie geeft aanbevelingen voor effectieve inzet van CMA. Waarbij het daarnaast ook voorbeelden geeft van effectieve campagnes. Wil je meer over het onderwerp Creative Media Advertising lezen, bestel dan hieronder de publicatie. Nog geen begunstiger? Klik hier voor de mogelijkheden.

Als begunstiger kun je de publicatie bestellen. Log in om de publicatie te bestellen.